Hälsosamt - för dig som
vill lära dig mer om träning,
kost och hälsa.

DSC01410

9 sätt att öka din fettförbränning

Ät protein till varje måltid. Din kropp använder energi för att smälta maten, protein ger en större kick till ämnesomsättningen jämfört med kolhydrater och fett. Dessutom kan protein öka din ämnesomsättning genom att hjälpa till med att underhålla och bygga upp muskelmassa.

Sitt inte still. Ta trapporna, dansa till din favoritlåt när du lagar mat, lek med barnen, ställ papperskorgen i andra ändan av ditt arbetsrum och gå omkring när du pratar i telefonen. Helt vanlig RASTLÖSHET närhelst och varhelst du kan för att hålla ämnesomsättningen uppe under hela dagen.

Gilla cardio. Du vet förmodligen redan att aerobisk träning (som joggning, raska promenader, simning och cykling) ökar många olika metaboliska processer (som din hjärthastighet) som alla förbränner extra kalorier. Men visste du att aerobiska aktiviteter också håller din ämnesomsättning på en högre hastighet i timmar efter träningen?

Bygg mer muskler. Det är sant som de säger, att muskler bränner mer kalorier än fett: Muskler är ungefär tre gånger mer metaboliskt aktiva än fettvävnad så genom att få mer vältränad muskulatur, bränner du fler kalorier även när du sitter stilla!

Fortsätt äta. När du skär ner på kalorierna för att gå ner i vikt, är det viktigt att förse elden med bränsle och hålla ämnesomsättningen på en optimal nivå genom att äta minst 1000 kalorier per dag. Se din ämnesomsättning som en flammande eld: Mata elden kontinuerligt och den kommer att brinna med en jämn fart. Om du slutar mata elden så slocknar den.

Ändra dina rutiner. Om du har tränat en tid men siffrorna på vågen står stilla, då är det förmodligen dags att ändra i dina rutiner. Kanske håller du och din kropp helt enkelt på att bli uttråkade av samma gamla program. Variera dina val av mat och ändra i ditt träningsprogram. Ibland är små förändringar vad som behövs för att ladda batterierna och få dig ur hjulspåren.

Hoppa över förädlat, kör på fullkorn. Fiberrik mat (tänk grönsaker, frukt och fullkorn) kräver att din kropp arbetar hårdare under matsmältningen än förädlad mat som sockrade tilltugg och raffinerat vitt socker. Detta betyder att din ämnesomsättning får en väsentlig kick när du äter måltider som innehåller livsmedel i naturligt tillstånd.

Håll vätskebalansen. Vatten är nödvändigt för att behålla en hälsosam ämnesomsättning. Faktum är att ungefär 60 % av din kropp består av vatten så du måste behålla vätskebalansen för att fungera ordentligt.

Gå och lägg dig tidigare. Forskning har visat att sömnbrist kan ha en väsentlig inverkan på din förmåga att gå ner i vikt. En studie visade att skillnaden i mängden slutna ögon mellan överviktiga och smala personer var ungefär två timmar per vecka, vilket endast motsvarar 17 minuter längre sömn per natt!

Källa: everydayhealth.com

Lämna en kommentar